top of page

Daniela

Het invoeren van het parkeerbeleid is een enorme impact in het sociale privéleven van de inwoners van de Hoornse meer buurt en leidt bij sommige zelfs tot sociale isolatie. Daarbij lijkt onze groene wijk ook nog minder groen te worden daar waar eigen tuinen weer omgebouwd worden tot parkeerplaats. De gemeente heeft op geen enkel moment met de inwoners overlegd. Dit hebben zij ook bij het raadsoverleg in dec 2022 toegegeven dat de communicatie beter had gemoeten! Ons werd het betaald parkeren beleid opgelegd en wij moeten hiermee dealen. De hoornsemeer buurt is van alle wijken het verste weg van het centrum. Hier heerst geen parkeeroverlast. Alleen in de straat tegenover het Martini Ziekenhuis.

Wij worden sinds de invoering van het betaald parkeren beleid beperkt met het ontvangen van bezoek. Op het moment kunnen wij via het bezoekerspas 16 uur bezoek per week ontvangen voor 50€ per jaar. Straks als de nieuwe bezoekerspas ingevoerd wordt kunnen wij in het gehele jaar nog maar 50-70 uur bezoek ontvangen, voor €25 per jaar. De gemeente communiceert deze verandering als goedkopere manier van het bezoekerspas, echter als je het verder uitrekent zijn de kosten hiervan 6x hoger dan de oude pas, als je het op uurbasis met elkaar vergelijkt. En 50-70 uur per jaar is wel heel weinig, dit zijn bij 70 uur 7,7 dagen parkeren in het gehele jaar! Als je het vergelijkt met bij voorbeeld de gemeente Den Haag. Wat een veel grotere stad is en de bezoekerspas in het centrum 332 uur op jaarbasis (2023) omvat. Hoe kan het dat Groningen zo op de inwoners afrekent / met de inwoners omgaat? En de leefkwaliteit van de bewoners zo beïnvloedt en omlaag schroeft? Niet eens over de administratieve rompslomp gesproken wat dit alles met zich meebrengt. Wij hebben als een kleine groep van inwoners in de hoornsemeer buurt met de wethouder Philip Broeksema gesproken over onze bedenken van het beleid, echter wordt met onze inbreng zo goed als niets gedaan. Na meerdere gesprekken, het mogen inspreken bij de raad, brieven en wel 1001 handtekeningen wat een duidelijk teken is dat de inwoners duidelijk tegen het beleid zijn wordt het beleid door de gemeente gewoon ingevoerd en door gedrukt. En dan te bedenken dat dit bedacht is door maar liefst vijf klachten uit de wijk! Een minuscuul lichtpuntje is, dat wij nu tenminste een vordering zien dat de hoornsemeer buurt naar de 4de schil verplaatst zal worden. Wat inhoudt dat er op zaterdag geen betaald parkeren meer heerst. Echter zijn 50-70 uren op jaarbasis niet haalbaar en zijn inwoners gebonden om uren bij te moeten kopen. Wat wel 70 cent per uur kost. Er zijn huishoudens die dit niet kunnen bekostigen. Als je de passen qua kosten vergelijkt en uitgaat van dezelfde uren (832 uren voor 50€ per jaar- oude pas) betaal je voor de nieuwe pas voor dezelfde uren 508,90€ meer! Bovendien zijn de kosten per uur ( inmiddels 2,70) te belachelijk voor woorden, zelfs in het centrum van Leeuwarden of Assen is dat bedrag lager!

Het is erg teleurstellend hoe de gemeente met hun inwoners van Groningen omgaat. Wij willen graag meedenken in een nieuw beleid. Maar op deze manier veroorzaakt de wethouder alleen maar frustratie, angst en sociale isolatie bij de inwoners. Wij maken ons grote zorgen.

0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Anoniem

Woon in de Blauwe Reiger, woon hier al 15 jaar. Heb nu geen auto maar ik ga er binnenkort een aanschaffen, een bewonerspas mag niet meer...

Anoniem

In de Blauwe Reiger wordt 25 a 30 euro per maand gevraagd voor een parkeerplaats. Dit is onder andere voor het onderhoud. Het onkruid...

Anoniem

Betaald parkeren bezorgt overlast! Het is in de Hoornsemeer volstrekt overbodig. Het levert de gemeente geld op, en de bewoners stress en...

Commentaires


Les commentaires ont été désactivés.
bottom of page